Marked: Konkurrenter er også partnere

Åbenhed over for konkurrenternes løsninger er en nødvendighed i det nye It-marked i Skyen. Det betyder ikke, at konkurrencen i markedet bliver mindre barsk. Men det er et nyt ball game.

Der var sikkert en hel del It-indkøbere rundt omkring i verdens virksomheder, der fik kaffen galt i halsen, da de tidligere på sommeren, den 29. maj, blev præsenteret for et strategisk samarbejde mellem Microsoft og Salesforce.

Indtil for to måneder siden var Microsoft Dynamics og Salesforce faktisk hinandens største konkurrenter inden for CRM.

Nu er Microsoft og Salesforce hinandens største partnere.

Hvad sker der?

Microsoft CEO, Satya Nadella, og Salesforce CEO, Marc Benioff, forklarede:

“Vi ser det begge som vores mission, at hjælpe vores kunder med at få succes i en ny verden af løsninger fra Skyen (…) I kombination bliver vores respektive løsninger mere værd for vores kunder, end de er hver for sig”, sagde Marc Benioff ved den fælles præsentation af aftalen med Microsoft.

Og for lige at lægge ekstra tryk på, så fremgik det, at én af de løsninger, der ville blive præsenteret som led i den nye integration mellem Salesforce og Office 365, er en tæt integration til Office på iPad.

Samarbejdet mellem Microsoft og Salesforce er et markant udtryk for den nye dynamik, der driver markedet i Skyen.

I det traditionelle It-marked har det til en vis grad handlet om at få lukket kunderne så solidt som muligt inde i et bestemt produkt eller på en bestemt platform.

I Skyen handler det tværtimod om at kunne indgå i en sømløs sammenhæng med andre, som en Legoklods blandt andre Legoklodser.

Når Microsoft nu tager konsekvensen af denne markedslogik i Skyen, kan det ses som et udtryk for, at en stor del af Microsofts vækst ligger i Skyen.

I privatmarkedet har Microsoft i sidste kvartal fået over en million flere brugere i Skyen på Office 365.

I erhvervsmarkedet har Microsofts løsninger i Skyen i samme periode haft en vækst i omsætningen på 150 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

På årsbasis omsætter Microsofts erhvervsrettede løsninger i Skyen nu over 4.4 milliarder $ (ca. 24 milliarder kr.)

Skal denne vækst fortsætte (og det er vist planen), så skal Microsofts løsninger i Skyen nødvendigvis være relevante for mange af de andre toneangivende løsninger i Skyen, og det gælder ikke mindst en sværvægter som Salesforce (og dermed indirekte for store dele af Salesforce’s eksisterende økosystem, der inkluderer Apple).

Samarbejdet med Salesforce vil næppe få Microsoft til at droppe Dynamics.

Omvendt vil samarbejdet med Microsoft næppe få Salesforce til at opgive sin bærende strategi om åbenhed i Skyen.

Salesforce-universet vil derfor også fremover kunne forventes at omfatte løsninger fra Skyen som SharePoint-udfordreren Box.com; Lync-udfordreren RingCentral (der nu bliver rullet ud på denne side af Atlanten af BT); Office-udfordreren Google Apps, og alle de 117 andre løsninger fra Skyen, som på den ene eller den anden måde er i direkte konkurrence med dele af Office 365.

Den benhårde konkurrence i It-branchen vil uden tvivl fortsætte i Skyen med uformindsket styrke.

Men for at kunne klare sig i konkurrencen er åbenhed og integrationsmuligheder blevet en nødvendighed for enhver spiller, også for en spiller af Microsofts tyngde.

Åbenheden i Skyen er godt nyt for kunderne, fordi åbenhed medvirker til at skærpe konkurrencen, og det er godt for produktudvikling og for omkostningerne til It.

Åbenhed er også godt, fordi kunderne så kan tage ned fra alle hylder og regne med at tingene virker sammen.

Men samtidig rejser al denne åbenhed også spørgsmålet om, hvor kunderne kan henvende sig, hvis (eller når) tingene så alligevel ikke virker sammen?

Besvarelsen af netop det spørgsmål har givet grobund for en hel lille, selvstændig industri i et hjørne af Skyen.

Mere om det i et senere indlæg om revolutionen fra Skyen.