Marked: Bærbare forbindelser

Google Glass er en af de nye bærbare platforme, der tiltrækker It-udviklingsfirmaer med fokus på bærbare erhvervsløsninger. Flere andre platforme er under etablering. Her er en række eksempler fra Skyen.

Der kan næppe herske tvivl om, at den næste store ting inden for It handler om at integrere netværksforbindelser i tøj, sko, briller, ure, armbånd, you name it.

Når først der er etableret forbindelse til omgivelserne, er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad forbindelserne kan bruges til.

At dømme efter mange af de bærbare løsninger, eller wearable solutions, der allerede har sat dagens lys, så synes der ikke at være nogen grænser for hverken fantasien eller evnen til at levere.

I London viser designeren Amy Winters aftenkjoler fremstillet af avanceret, interaktivt stof, der skifter farve og mønster og som udsender lys i samspil med omgivelserne. På dansegulvet bliver kjolen til et subtilt, farvestrålende lysshow i takt med bevægelser og musik.

Der er også hele underskoven af digitale undertrøjer og sokker, der kan opsamle informationer om hjerte- eller søvnrytmer, og som derefter sender data til din SmartPhone. Herfra sendes de videre til en app i Skyen, der så måske kan foreslå en relevant kostplan eller en optimeret løberutine.

Det er alt sammen meget fancy, og der er sikkert store penge i det, men hvad med erhvervsløsninger?

Svaret er, at der er en masse erhvervsløsninger på vej.

Bærbare platforme som Google Glass, Fitbit, Thalmic Myo, ARM, Bionym Nymi, Android Wear, OMSignal, Pebble, og Samsung Gear II er blot nogle af de initiativer, der tilsammen udgør et de helt store vækstområder for erhvervsrettede It- og kommunikationsløsninger.

Nogle af de oplagte (og operationelle) løsninger ser sådan ud:

  • Stadion-App til Google Glass
    Tilskuere kan bruge deres Google Glass til at få en masse ekstra informationer om spillet på banen; statistik og baggrund om spillerne; mulighed for umiddelbart at gense mål fra forskellige vinkler; direkte adgang til at poste til sociale medier, etc. Alle informationer, billeder, video og andre funktioner leveres live over stadions WiFi til Google Glass med en app fra APX Labs.
  • ID-armbånd til hotelgæster
    Når gæster checker ind på hotellet får de mulighed for at vælge et armbånd med software fra Brivo Labs, der bliver konfigureret med personlige oplysninger og præferencer, og som herefter anvendes som identifikation over alt i hotellets faciliteter: spa, restaurant, adgang til elevator og til værelse, etc. Armbåndet læser og lagrer bærerens hjerterytme, der er unik for hvert menneske. Armbåndet fra Nymi kan derfor også bruges til alle mulige former for adgangskontrol i biler, hjem, arbejde, etc.
  • Ansigtsgenkendelse til Google Glass
    Personale i butikker og på hoteller kan se udvalgte informationer om en kunde eller gæst, der i forvejen er kendt i kundedatabasen. Løsningen matcher i realtid fotos af kunder i kundedatabasen med en person, der kommer ind i butikken eller i receptionen og som iagttages gennem Google Glass. Se mere på FacialNetwork

Fælles for de fleste erhvervsrettede løsninger er, 1) at der stilles krav om solide og stabile trådløse dataforbindelser, og 2) at løsningerne både trækker på og beriger eksisterende kundedata.

Der er derfor p.t. et kapløb i gang mellem de store teleoperatører og de store CRM-leverandører om at varetage rollen som naturligt hjemsted for de nye bærbare løsninger.

Her i sommer har AT&T for eksempel indgået et samarbejde med Timex om lanceringen af Timex Ironman One GPS +, der henvender sig til løbere. Ironman One kan opsamle og overføre data og kommunikere med omgivelserne – eksklusivt på AT&T’s netværk.

Senere på efteråret indleder AT&T et tilsvarende samarbejde med Intel og New York-modehuset Opening Ceremony, om lanceringen af et fancy armbånd med indbyggede kommunikationsmuligheder – også eksklusivt på AT&T’s netværk.

Fra den anden ene af spektret har CRM-giganten Salesforce.comlanceret et helt nyt forretningsområde, der sigter mod at få alle de nye løsninger til at hænge sømløst sammen med Salesforce CRM.

Salesforce stiller nu en hel udviklingsplatform til rådighed for udviklerne af nye bærbare løsninger, og en administrationsplatform til rådighed til CRM-kunderne, der herefter kan administrere de nye bærbare løsninger direkte fra Salesforce. Hele denne ”bærbare” udvidelse til Salesforce koster for eksisterende og nye kunder … 0 kr. Se mere her

Forklaringen på al denne interesse er enkel: Ifølge de førende analytikere fra Gartner, så vil 50 pct. af al app-genereret mobil datatrafik om bare to år kunne forventes at komme fra den nye generation af bærbare platforme.