Marked: Apple har sat kurs mod business-It

Efter en succesfuld omstilling til Skyen har  Apple nu sat sig som mål at blive en dominerende spiller inden for business-It. Med lidt hjælp fra nye venner.

Samtidig med at al opmærksomhed på It-markedet er rettet imod Skyen og mod alle de nye online services, der dækker alt fra privat taxi-kørsel og værelsesudlejning til musiktjenester og delebiler, så er den mest succesfulde It-virksomhed i verden, Apple, der baserer sine uovertrufne økonomiske resultater på at fremstille og sælge noget så banalt som mobiltelefoner.

Forklaringen er selvfølgelig, at selve telefonen kun er en lille – omend meget indbringende – del af historien, der i sin helhed omfatter verdens største online markedsplads i Skyen for mobile apps og musik.

Apple er den eneste af de store It-virksomheder fra den gamle Pc-æra, der har formået at gennemføre en fuldstændig omstilling til en gennemgribende ny forretningsmodel baseret på online services fra Skyen, og det er lykkedes for Apple at gennemføre denne omstilling så overbevisende, at Apple i dag fremstår som indbegrebet af en moderne service-baseret virksomhed, der er solidt forankret i Skyen.

Både Microsoft og IBM synes at være fast besluttede på at opnå en tilsvarende transformation, og begge virksomheder gennemfører p.t. omfattende tilpasninger til Skyen. Oracle og SAP har gang i tilsvarende øvelser.

Men Apple er den første og hidtil eneste af de store, gamle It-virksomheder, der er lykkedes med en fuldstændig omstilling til Skyen, og man må sige, at investorerne har kvitteret for denne bedrift.

I 2014 steg kursen på Apple-aktier så meget, at alene kursstigningen i 2014 har en værdi, der svarer til hele værdien af Google.

Når investorerne har budt Apple helt op i skyerne, hænger det sammen med, at markedet for tiden er optaget af en historie om, at det fremvoksende marked i Skyen vil favorisere de dominerende spillere.

Ifølge denne historie så kunne det i den gamle It-verden fint lade sig gøre at have en blomstrende forretning uden ligefrem at være førende på markedet, men i Skyen handler det om at være størst og om at dominere markedet på den bane, hvor man spiller.

Apple lever på alle måder op til denne historie.

Den bane, som Apple hidtil har defineret som sin hjemmebane, udgøres af lækre It- og kommunikationsløsninger til yngre og forholdsvis betalingsdygtige, private forbrugere.

Men Apple har øjensynligt ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene.

I sommers lancerede Apple et stort anlagt samarbejde med IBM, der skal gøre Apple til en førende spiller i business-markedet .

Apple sælger allerede i dag mange mobiltelefoner og tablets til erhvervskunder, og Apple fungerer fint med blandt andet Salesforce.com, der er verdens førende CRM-løsning i Skyen. Generelt har Apple dog ikke meget at sige om erhvervsmarkedet.

Men som resultat af det kun få måneder gamle samarbejde med IBM kan der nu fremvises et sæt avancerede erhvervsløsninger fra Skyen, der er skræddersyet til Apples telefoner og tablets, og som skal fungere som en døråbner til store dele af markedet for business-It.

Billedet nedenfor er fra lanceringen af samarbejdet mellem Apple og IBM, og viser i al sin fredsommelighed ansigtet på en kommende stormagt på det globale It-marked, der kunne have potentialet til at revolutionere markedet for business-It.


Foto: Ginni Rometty, IBM CEO og Tim Cook, Apple CEO 

En introduktion til samarbejdet mellem Apple og IBM findes her.

En (super flot) oversigt over den første leverance af IBM-apps til iOS offentliggjort i december 2014 findes her.

Nedenfor et eksempel fra en af IBM’s nye iOS-apps.

finance_2_devices