e-handel: Pakkepost direkte til bagagerummet

Detailhandel på nettet er praktisk og bekvemt, men det kan være bøvlet at få pakken leveret. Et samarbejde mellem Amazon, Audi og DHL vil bruge kundernes personbiler som afleveringssted for pakker.

Indkøb i Skyen har aldrig været nemmere.

Forbrugerne køber mere og mere ind på nettet, og det gælder alt fra fødevarer og modetøj til bøger og mobiltelefoner.

Priserne er gode, udvalget er stort, og man kan handle, når det passer bedst.

Men det kan være en udfordring at få sin pakke.

Hele processen fra bestilling og betaling til pakning på lageret og afsendelse med transportøren er efterhånden en digital proces med en høj grad af automatisering – eller kan i hvert fald være det.

Men i det allersidste led, hvor transportøren skal aflevere pakken til kunden, hopper kæden ofte af.

Det er ikke usædvanligt, at man kan få en besked om, at en pakke er på vej og vil blive leveret inden for de næste par dage mellem kl. 10:00 og 14:30, og at man derfor venligst bør være hjemme. Og hvis man så ikke er hjemme, så må man selv hente pakken i Langbortistan på hverdage inden kl. 16:00.

Der findes også mere fremkommelige løsninger for aflevering af pakker, men man vælger ikke altid selv, hvilken transportør, som webshoppen benytter.

Der er ingen tvivl om, at bøvl med aflevering af pakken til forbrugeren er en af de største forhindringer for en fortsat vækst for indkøb i Skyen.

En markedsundersøgelse gennemført af Barclays i Storbritannien i 2014 viste, at 45 pct. af de adspurgte forbrugere fravalgte indkøb i webshops, fordi det er for besværligt at få pakken leveret.

Der er blevet gennemført mange tiltag for at mindske problemerne med aflevering af pakker.

Nogle arbejdspladser tilbyder de ansatte at få pakker leveret i arbejdstiden, og det kan hjælpe en del.

Nogle webshops er begyndt at tilbyde, at man kan hente sin pakke på et udleveringssted, som man selv kan vælge, for eksempel i en butik.

Der er store penge i at finde nye løsninger for levering af pakker.

I Storbritannien er pakkelevering med transportfirmaer og postvæsen en forretning, der genererer over 30 milliarder £ i omsætning om året.

Der er derfor et stort incitament til at bringe nye løsninger frem på markedet.

Webshops er interesserede i nye løsninger, fordi løsningerne kan medvirke til, at flere forbrugere vil benytte en webshop, og transportfirmaerne er interesserede i at komme først med nye løsninger, fordi det vil kunne give et forspring i konkurrencen.

I Tyskland har DHL, Audi og Amazon nu i fællesskab introduceret en ny løsning for levering af pakker, der er særligt henvendt til bilister.

Indtil videre er løsningen dog kun tilgængelig for bilister, der kører i en Audi.

Løsningen indgår i hele det digitale procesforløb, der ligger forud – fra forbrugerens indkøb på nettet frem til pakkens levering til transportselskabet, i dette tilfælde DHL.

Løsningen er ganske simpel for forbrugeren.

Når varen bliver købt på nettet vælger man at få pakken leveret til sin bil, og man oplyser registreringsnummeret.

11052015-03Bilen skal være forsynet med noget ekstraudstyr, der gør, at DHL efterfølgende kan benytte en specialudviklet app til at styre leverancen direkte fra Skyen.

Når pakken er klar til levering (men ikke før), kan chaufføren bruge appen til at lokalisere bilen, og når bilen er fundet kan chaufføren bruge appen til at åbne bilens bagagerum med en særlig kode, der kun gælder til levering af den pågældende pakke.

Når pakken er placeret i bagagerummet, afsluttes transaktionen, og forbrugeren modtager en e-mail med bekræftelse på, at pakken er leveret.

Herefter kan bilen ikke længere spores, og bagagerummet kan ikke længere åbnes af andre end bilens sædvanlige bruger.

Med en fortsat vækst i anvendelsen af web-shops vil denne nye løsning kunne indgå som én blandt mange, der kan medvirke til at binde hele købs- og leveranceforløbet sammen fra A til Z med løsninger fra Skyen.

11052015-02
Samlede antal af leverancer (tusinder) genereret fra webshops fordelt på varegrupper. Figuren viser hvilke varegrupper, der hitter på nettet, og hvor væksten forventes at finde sted i de næste par år. Undersøgelsen bygger på tal fra Storbritannien. Barclays, 2014.

Henvisninger og baggrund: 11.05.2015