Virtual Reality: McDonald’s serverer VR-meal i Stockholm

Virtual Reality, eller VR, stjal billedet på dette års mobil-messe i Barcelona. VR-viewere i mange forskellige varianter rammer nu markedet med fuld kraft i løbet af foråret. McDonald’s i Sverige har taget forskud på løjerne.

Hos McDonald’s i Sverige kan æsken fra et Happy Meal nu genbruges som en VR-viewer.

Æskerne, der har fået navnet Happy Goggles, sælges fra 14 McDonald’s restauranter rundt om i Stockholm i de to første weekender i marts og koster ca. 35 svenske kr.

Der vil i alt være 3.500 Happy Goggles til salg.

Happy Goggles lanceres samtidig med, at mange svenske familier holder ”sportsferie”, hvor der er tradition for, at familierne samles på skiløjperne.

McDonald’s har derfor meget passende fået udviklet et særligt skiløjpe-spil i Virtual Reality, som man kan se på sine Happy Goggles.

De velkendte røde æsker til Happy Meal kan let forvandles til Happy Goggles ved at rive langs nogle perforerede linjer og folde kassen som anvist. Derefter indsættes VR-objektiver (der er inkluderet) og en smartphone (som man selv skal medbringe).

Videoen nedenfor viser, hvordan det gøres.

Efter mange års tilløb er VR nu på nippet til at bryde igennem inden for forbrugerelektronik.

Der er umiddelbart fokus på underholdning, men samtidig afprøves teknologiens potentiale inden for andre områder, som for eksempel inden for undervisning.

07032015-04

På den store årlige mobilmesse i Barcelona, der blev afholdt i sidste måned, havde alle de førende mobil-producenter satset en stor del af deres udstillinger på at vise nye VR-viewere.

På flere af udstillingerne og på de tilknyttede events, kunne gæsterne selv prøve en VR-viewer.

VR-udstillingerne blev desuden bakket op med nogle af tech-branchens hotteste navne på talerstolen.

På en af Samsungs store events kunne tilhørerne både se og høre Facebooks Mark Zuckerberg i levende live på scenen, hvis de ellers kunne få VR-vieweren taget af.

Facebook's Mark Zuckerberg på vej til talerstolen ved en Samsung event i Barcelona, februar, 2016.
Facebook’s Mark Zuckerberg på vej til talerstolen ved en Samsung event i Barcelona, februar, 2016.

I dag er det snart ni år siden, at Apple kom på markedet med sin iPhone, der vendte op og ned på hele mobilmarkedet, og som samtidig grundlagde en helt ny industri til produktion af mobilapps.

Sidan da har den iPhone-inspirerede smartphone bredt sig ud over verden i hurtigere tempo end nogen tidligere teknologi og har medført en revolution inden for kommunikation.

VR-vieweren har endnu ikke haft sit “iPhone-øjeblik”, hvor teknologi og design og forretning smelter sammen til en tsunami, der i løbet af ganske få år medfører en dybtgående omstilling i hele markedet, og som får vidtrækkende kulturelle og samfundsmæssige følgevirkninger.

Men mobilmessen i Barcelona viste, at både VR-apparater og apps er ved at være klar til at tage verden med storm.

I den sammenhæng kan Happy Goggles-æskerne fra McDonald’s i Stockholm måske ses som et forvarsel om, at VR-viewerens “iPhone-øjeblik” kunne lure lige rundt om hjørnet.

Soldat i den amerikanske flåde anvender VR i simulator til træning af faldskærmsudspring.
Soldat i den amerikanske flåde anvender VR-viewer til træning af faldskærmsudspring.

Henvisninger og baggrund: 07.03.2016