Kunstig intelligens: På vej ind under juletræet

Wall-E og andre lignende robotter fra filmens verden er på vej ud i den virkelige verden i form af små avancerede robotter fyldt med kunstig intelligens. “Cozmos” rammer det amerikanske marked inden Jul.

Meget udviklingsarbejde inden for kunstig intelligens handler om at få maskiner og robotter til bedre at forstå menneskers forventninger og reaktionsmønstre.

Men det omvendte – at få mennesker til at forstå, hvordan en maskine eller robot med kunstig intelligens “tænker” og kan forventes at reagere – er en lige så stor udfordring.

Det giver derfor god mening at give børn adgang til at lege med kunstig intelligens, der pakket ind i en teknisk avanceret robot.

De vil på den måde kunne udvikle en intuitiv forståelse af, hvad man kan forvente af en smart robot.

Når børnene er blevet ældre og kommer ud på arbejdsmarkedet vil deres erfaringer med smarte robotter kunne sætte turbo på en mere generel anvendelse af kunstig intelligens i alle mulige sammenhænge, på samme måde som de generationer, der er vokset op med internettet i dag bruger nettet til alt i deres arbejde.

Men helt bortset fra disse mulige afledte samfundsmæssige gevinster, så kan smarte robotter utvivlsomt være et fascinerende stykke legetøj, der kan levere timevis af god underholdning.

Flere tech-firmaer arbejder nu på at bringe intelligent legetøj på markedet.

Sony udvikler smarte robotter til børn og forventer, at intelligent legetøj vil få en vigtig rolle i underholdningsindustrien ved siden af – og måske i sammenhæng med – computerspil og Virtual Reality.

“Vi har kun set meget få eksempler på, at en robot virkelig har føltes som et selvstændigt væsen, der relaterer sig til mennesker omkring den. For at kunne det, kræves der avanceret kunstig intelligens og robotteknologi, og det har vi hidtil manglet.”
Anki CEO, Boris Sofman

Et af de mest opsigtsvækkende eksempler på denne udvikling kommer fra den amerikanske virksomhed, Anki, der til efteråret kommer på markedet med robotten “Cozmo”.

Robotten er ikke meget større end en lille legetøjsbil, men den er pakket med avanceret robotteknologi og kunstig intelligens.

Cozmo kan genkende ansigter og huske navne på personer. Den udvikler en “personlighed”, der afhænger af den måde, som den bliver anvendt på. Den gør opmærksom på sig selv, hvis den keder sig, og den spiller brætspil bedre end de fleste.

Robotten er udviklet af et team, der spænder over et bredt felt af ekspertise fra computerkode og mekaniske gear, til animation og lydproduktion.

Den er samtidig et eksempel på, hvordan en ny generation af apparater gør aktivt brug af den enorme computerkraft, som de fleste bærer rundt på i form af en smartphone.

Ved at operere i samspil med en smartphone kan robotten få adgang til den computerkraft, der skal til, for at få kunstig intelligens til at fungere.

Samtidig udgør smartphonen en platform for at kunne levere nye funktioner, opdatere software og skabe sociale netværk omkring brugen af robotter.

Anki har netop fået tilført 53 millioner $ i kapital til produktion og markedsføring i stor skala.

Cozmo rammer det amerikanske marked i tilpas god tid til at kunne finde vej ind under juletræet i mange hjem.

Hvis robotten lever op til anmeldelserne fra den første snig-premiere, så er grunden lagt for et mega hit.

03072016-02


Foto: Cozmo genkender ansigter og slår dig i brætspil.

Henvisninger og baggrund: 03.07.2016