Boligen: Mobil revolution i IKEA

Augmentet Reality går ud på at blande den digitale verden med den fysiske verden ved hjælp af computergenererede billeder.

Med Augmentet Reality, AR, kan man tage et digital element og sætte det ind i et billede af den fysiske verden, og man kan på den måde skabe en “kombineret virkelighed”.

Det store gennembrud for AR kom sidste år med computerspillet, Pokémon GO, hvor man bruger sin mobil til at lede efter digitale figurer, der ved hjælp af AR er blevet gemt rundt omkring i den fysiske verden.

I 2016 tilbagelagde brugere af Pokémon GO tilsammen 8,7 milliarder kilometer i deres jagt på Pokémon GO-figurer, der var gemt rundt om i parker og parkeringshuse.

Teknologien bag AR er kompliceret, og det er især med de seneste opdateringer fra Apple, at det er blevet realistisk at bruge AR til andet end sjov.

IKEA er en af de første, store virksomheder, der vil anvende AR til at revolutionere kundernes indkøb.

IKEA har netop annonceret “IKEA Place”, der anvender AR til at vise, hvordan IKEA’s møbler ser ud hjemme i ens egen stue.

App’en benytter den seneste teknologi fra Apple, og den kan indtil videre kun bruges på iPhone og iPad.

Med appen kan man finde et møbel i IKEA’s katalog, og man kan herefter holde sin mobil eller iPad op og se, hvordan møblet vil tage sig ud netop der, hvor man havde tænkt sig at placere det.

Når møblet er anbragt i AR-appen, kan man se det fra flere forskellige vinkler og gå rundt om det for at se, hvordan det tager sig ud i stuen eller soveværelset.

De virtuelle møbler, der på denne måde kan visualiseres derhjemme, før man køber, gengiver de valgte IKEA-møbler med 98 procents nøjagtighed i forhold til den relative størrelse og farve.

IKEA kan opnå denne imponerende nøjagtighed fordi hele deres katalog af møbler i forvejen er digitaliserede.

“Det her vil fuldstændig vende op og ned på markedsvilkårene inden for de næste to, tre år”.
Michael Valdsgaard, Chef for digital transformation i IKEA.

Når man ser billeder af IKEA-møbler i et IKEA-katalog, er det ikke fotos man ser, men computergenererede illustrationer.

IKEA råder således allerede over et bibliotek på tusinder af digitale objekter, der umiddelbart kan anvendes i forbindelse med AR.

Hos IKEA ser man udnyttelsen af AR i salgsarbejdet som en revolution, der vil vende op og ned på den måde, som vi fremover kommer til at købe møbler på.

05_IKEA_Place_Check_225x400_UnBrandedIfølge den svenske møbelgigant står vi lige nu på tærsklen til Big Bang i en digital revolution i detailhandlen, og med IKEA Place har virksomheden givet sine kunder mulighed for at tage del i denne revolution fra første færd.

I forbindelse med lanceringen af den nye kollektion af Apple-produkter i sidste uge, udtrykte flere af de fremtrædende analytikere store forventninger til AR, og betegnede teknologien som en innovation på linje med lanceringen af Apple App Store i 2008.

Dengang var App Store med til at igangsætte en mobil revolution ved at etablere en ramme omkring udvikling og distribution af apps til alle tænkelige formål.

I dag er det Apple’s ARKit, der har åbnet en ny verden for udvikling af løsninger til den mobile platform, og som har potentialet til at igangsætte en ny, massiv vækst i efterspørgslen efter mobile løsninger.


Foto og GIF: Med “IKEA Place” kan man se møbler fra IKEA hjemme i sin stue inden man køber. IKEA, 2017.     

Henvisninger og baggrund: 18.09.2017