Arbejdsmarked: Dele-økonomien næsten usynlig i Europa

Dele-økonomien buldrer derudaf, men skaber kun få arbejdspladser. EU-Kommissionen lægger op til at fremme dele-økonomien i Europa.

Når Mrs. Smith kører hjemmefra i sin bil om morgenen, står p-pladsen i indkørslen til hendes hus i London ikke tom resten af dagen, indtil hun kommer hjem igen.

Mrs. Smith tjener i stedet penge på at leje p-pladsen ud på time-basis i dagtimerne gennem JustPark.com.

Over 25.000 andre London-borgere samt andre tusinder af husejere ud over England tjener penge på at leje deres indkørsel ud på timebasis, når de ikke selv bruger den.

Løsningen er let at bruge for kunderne. Som bilist taster man på sin smartphone, hvor man skal hen, hvornår og hvor længe, og så bliver der vist en liste over ledige p-pladser i nærheden. Man booker den plads, som man helst vil have, og så er p-pladsen lige til at køre ind på, når man når frem. Betaling og afregning med værten foregår automatisk via app’en.

Dele-økonomien er et hit.

Biler, lejligheder, tasker, kjoler – hvad som helst – kan deles og lejes via apps, og bliver det i den helt store stil.

UBER og AirBnB er giganterne på området, men der er en overflod af mindre kendte projekter, der tilsammen omsætter for milliarder.

Mennesker har altid byttet og handlet. Men i dag er adgangen til at gennemføre denne proces uden fortilfælde, fordi vi alle har et stigende antal digitale enheder, der gør matching af efterspørgsel og udbud nemmere end nogensinde.

pwc /”The Sharing Economy”

Der kan ikke herske nogen tvivl om, at dele-økonomien er en levende realitet, og at den benyttes af millioner af mennesker i store dele af verden.

Men i statistikken over jobs på arbejdsmarkedet er dele-økonomien stort set fraværende.

EU-Kommissionen har netop lanceret et program for at fremme dele-økonomien i Europa, og i den forbindelse har kommissionen fået udarbejdet nogle rapporter om emnet.

En af rapporterne kommer fra Centre for European Policy Studies, CEPS, der er en privat tænketank med fokus på EU.

CEPS havde fået til opgave at gennemgå EU-landenes arbejdsmarkedsstatistik  og foretage et kvalificeret skøn over omfanget af dele-økonomien målt i arbejdspladser.

Resultatet af undersøgelsen er, at der næsten ikke er noget spor af dele-økonomien i EU-landenes arbejdsmarkedsstatistik.

Rundt omkring i EU-landenes storbyer kører der tusinder af free-lancere rundt og driver hyrevognskørsel via UBER eller andre tilsvarende tjenester.

I de samme byer udlejes der hver dag tusinder af værelser og lejligheder ved AirBnB.

Men antallet af personer, der registrerer sig som selvstændige free-lancere i arbejdsmarkedsstatistikken er stort set uændret i de sidste ti år.

Så hvad sker der?

Det kan der kun gisnes om.

Men en af EU-kommissionens vigtigste begrundelser for at opfordre medlemslandene til at interessere sig mere for dele-økonomien er, at der skønnes at være et uudnyttet potentiale for beskatning.

Så muligvis gennemføres en betydelig andel af dele-økonomien i et gråt eller sort arbejdsmarked.

Men måske er dele-økonomiens fravær i arbejdsmarkedsstatistikken også et udtryk for, at statistikken ikke fuldt ud afspejler de store forandringer, som dele-økonomien og andre grene af den digitale økonomi har ført med sig, både på arbejdsmarkedet og i økonomien som helhed.


Kilde: Crowd Companies, 2015
Kilde: Crowd Companies, 2015

Foto: JustPark.com har succes i UK med deling af p-pladser.

Henvisninger og baggrund: 13.06.2016