Uddannelse: Skyen åbner helt nye perspektiver

Online-kurser har åbnet nye uddannelsesmuligheder for millioner af mennesker. Nu kan der tegnes et månedligt abonnement på uddannelse.

Uddannelse er nøglen til et bedre lønnet og mere interessant job, men for de fleste er uddannelse også lig med at stifte gæld.

I store dele af verden bliver videregående uddannelser udbudt på kommercielle vilkår, og omkostningerne til at deltage kan løbe op i betydelige summer.

I Storbritannien svarer studieafgiften ved de videregående uddannelser til omkring 100.000 kroner om året, og 40 pct. af de studerende oparbejder en studiegæld på over 500.000 kroner i løbet af tre års studier.

Overfor denne uoverstigelige betalingsmur giver mange op på forhånd.

Nu har en igangværende revolution inden for de videregående uddannelser åbnet helt nye muligheder for, at millioner af studerende over hele verden kan få en uddannelse over nettet for en brøkdel af omkostningerne til en traditionel uddannelse.

Portaler for uddannelse i Skyen har gjort det muligt at udbyde tusindvis af kurser fra et bredt udsnit af verdens førende uddannelsesinstitutioner som online-kurser over nettet.

Millioner af studerende fra hele verden strømmer til dette nye uddannelsestilbud, der går under betegnelsen mooc (Massive Open Online Courses).

Moocs blev startet i USA for ca. fem år siden, og har siden bredt sig ud over hele verden.

07112016-02
Et udpluk af de franske uddannelsesinstitutioner, der medvirker i den franske mooc.

I Frankrig har regeringen finansieret en mooc, der skal give flere studerende fra hele verden mulighed for at få adgang til en fransksproget uddannelse over nettet.

Den franske mooc, der bærer navnet “France Université Numérique” eller FUN, udbyder kurser fra de fleste videregående uddannelsesinstitutioner i Frankrig.

I Spanien, Portugal, Latinamerika og USA har en række store virksomheder og universiteter samarbejdet om at etablere Mirimada X, der er en international, spansk/portugisisk-sproget mooc.

I Danmark udbyder Københavns Universitet, CBS og Danmarks Tekniske Universitet en lang række kurser inden for et bredt felt af fag. Det sker i samarbejde med verdens største portal for online-kurser, Coursera.

59 danske forskere medvirker til udviklingen af dette danske bidrag til det globale mooc-uddannelsestilbud.

I Irland har portalen “Alison” siden 2007 været pioner inden for hele mooc-området. Alison har i dag over 8 millioner registrerede brugere i 250 lande. Mange af kurserne på portalen sigter mod praktiske færdigheder, der kan give ufaglærte eller kortuddannende et løft i forhold til en konkret jobfunktion.

Alison tilbyder blandt andet et grundkursus i VVS-arbejde.
Alison tilbyder blandt andet et grundkursus i VVS-arbejde.

I den aktuelle fase af mooc-udviklingen er der meget fokus på økonomien.
Mange moocs tilbyder kurser helt uden betaling, og kan gøre det fordi, de er sponsoreret af et lands regering eller en fond.

Men hvis moocs skal udvikles til at blive et kvalificeret og professionelt alternativ til traditionelle uddannelser, så skal der være en økonomisk balance, der kan sikre den fortsatte udvikling af nye kurser og løn til de undervisere, der medvirker.

Hidtil er en af de fremherskende betalingsmodeller gået ud på, at de studerende frit kan anvende det kursusmateriale, m.v., der findes på portalerne. Det er først, hvis den studerende ønsker at indgå i et mere struktureret forløb med vejledere, prøver og eksamen, at der skal betales en afgift pr kursus.

Denne “pris pr. kursus”-model bliver nu udfordret af markedslederen, Coursera, der inspireret af udviklingen inden for digitale medier, som musik og film, vil tilbyde brugerne at betale en fast pris pr. måned for at deltage i et samlet uddannelsesforløb.

Når abonnementet er betalt, har den studerende mulighed for at bruge løs af ressourcerne i sit eget tempo. Målrettede studerende får dermed et incitament til at gå “all in” og gennemføre en uddannelse på kortere tid og dermed spare penge.

Hos Coursera siger man, at ideen med et abonnement ikke så meget er en ny prismodel, som det er en ny mental model.

Henvisninger og baggrund: 07.11.2016