Nyheder: Du får, hvad du betaler for

Facebook og Twitter er blevet kritiseret for at have skovlet penge ind på falske nyheder under den amerikanske valgkamp. Men falske nyheder er ingen nyhed.

Efter det overraskende udfald af den amerikanske præsidentvalgkamp er der blevet rejst alvorlig kritik af Facebook og Twitter for at have bidraget til udfaldet af valget ved at lade falske nyheder cirkulere frit på de to sociale netværk.

Hillary Clinton og præsident Barack Obama var under det meste af valgkampen mål for en bølge af falske nyheder, der åbenlyst havde til formål at svække Demokraternes valgkamp.

Virkningerne af de falske nyheder blev forstærket af, at et stigende antal amerikanske borgere helt overvejende får deres nyheder fra Facebook eller Twitter.

Nye undersøgelser fra Pew Research Center viser, at helt op til 40-50 pct. af den amerikanske befolkning følger nyhederne på Facebook – og stort set ingen andre steder.

Facebook producerer ikke selv nyheder, men bringer nyheder fra et bredt udvalg af de traditionelle nyhedsmedier, der har indgået et formelt samarbejde med Facebook om at stille udvalgte historier gratis til rådighed for Facebooks brugere (i håb om at det vil medvirke til at generere trafik til nyhedsmediernes egne websider).

Men Facebook scanner også nettet for nyheder fra alternative kilder som blogs og selvstændige websider, og her er det eneste kriterium for udvælgelse, at der er mange Facebook-brugere, der læser nyheden.

Jo flere der læser den, jo mere vil Facebook promovere den.

Derfor kan en historie om, at Hillary Clinton vil blive anklaget for en række pædofile overgreb, udvikle sig til en monster nyhedshistorie på Facebook, simpelthen fordi mange gerne vil læse den og dele den med deres venner.

Et andet hit var en historie om, at sundhedsreformen, der blev gennemført under præsident Barack Obama, ville betyde, at alle amerikanske borgere i 2017 ville blive tvunget til at få implanteret en chip til overvågning, jf. billedet på toppen af siden.

Der kan næppe herske tvivl om, at kombinationen af smartphones og sociale medier har medvirket til at gøre det lettere at nå et meget stort publikum med falske nyheder.

Desuden medvirker det digitale format til, at produktionen af falske nyheder kan automatiseres med robotter. Nogle iagttagere har anslået, at omkring 20 pct. af tweets om valgkampen var skrevet af “bots”.

Facebooks ledelse har ikke været særlig modtagelig for kritik i forbindelse med deres rolle i distributionen af falske nyheder.

For det første holder Facebook stædigt fast i, at de ikke er en medievirksomhed, men en teknologivirksomhed. De stiller en platform til rådighed og blander sig ikke i, hvad platformen bliver brugt til (ud over de almindelige retningslinjer i brugeraftalen).

For det andet fastholder Facebook, at de ikke vil gøre sig til dommer over, hvad der er sandt og hvad der falsk.

I et samfund, hvor en stor andel af befolkningen (herunder nogle præsidentkandidater) anser det for at være et uafviseligt faktum, at mennesker blev skabt af Gud for ca. 5.115 år siden af ler og helligånd, kan Facebooks position ikke bare fejes af bordet.

Det amerikanske samfund er gennemsyret af myter og fordomme om alt mellem himmel og jord, hvilket næppe adskiller USA fra de fleste andre lande i verden.

Falske nyheder er derfor heller ingen nyhed, men har udgjort en fremtrædende del af mediebilledet lige fra de første aviser, fordi historierne var med til at skaffe læsere og dermed annoncører.

I internettets barndom var nyhedsgrupper og bulletin boards et overflødighedshorn af alverdens falske nyheder.

Der var – og er – store grupper af aktivister på nettet, der i en blanding af morskab og politisk aktivisme producerer en lind strøm af falske nyheder, og som finder stor fornøjelse i at iagttage, hvordan tusinder af mennesker – og mange traditionelle nyhedsmedier – kritikløst lapper historierne i sig.

En af de amerikanske grupper, der har været aktiv i mange år, har specialiseret sig i at lokke traditionelle medier til at bringe falske nyheder om sorte, med det formål at udstille mediernes fordomme.

En historie om at unge, sorte amerikanere i forbindelse med en stor oversvømmelse i en by, havde iværksat systematiske indbrud i de oversvømmede huse for at stjæle efterladte kæledyr, blev villigt viderebragt af pæne, “hvide” nyhedsmedier.

Facebook både kan og bør gøre meget mere for at standse udbredelsen af hadsk propaganda, forherligelse af vold og overgreb mod børn.

Men falske nyheder – der næsten altid er reklamefinansierede – er en ældgammel del af mediebilledet, der ikke går væk, så længe der er et stort og sultent publikum, der med stor fornøjelse og/eller harme forbruger dem.

12122016-02

Henvisninger og baggrund: 12.12.2016