Fastfood: Mad fra Skyen tilpasset din genprofil

Løsninger fra Skyen og genteknologi går op i en højere enhed i bestræbelsen på at bringe personligt tilpasset mad på markedet.

Middagsmåltidet er kommet i fokus for en gruppe startups, der anvender løsninger fra Skyen til at bringe sund og velsmagende mad på bordet med et minimum af anstrengelser.

Interessen for at spise sundt er udbredt i de befolkningsgrupper, der på andre områder er vant til at anvende løsninger fra Skyen, som Amazon, Uber eller Netflix.

Der eksisterer derfor en stor og betalingsdygtig målgruppe for løsninger, der kombinerer smart teknologi med sund mad.

De nye løsninger adresserer et konkret og dagligt problem for kunderne i målgruppen, nemlig udfordringerne med at finde gode råvarer, at få tid til at købe dem ind og at tilberede dem, så der kommer et sundt og velsmagende måltid på bordet.

Startups inden for dette felt anvender avanceret teknologi til at udvikle personligt tilpassede retter, der kan tilberedes i hjemmet i løbet af kort tid.

Nogle af løsningerne anvender den såkaldte sous-vide metode til at tilberede færdigretter, der  leveres dybfrosne til kunderne.

Sous-vide betyder, at fødevarerne er vakuumpakket og tilberedes ved en temperatur på omkring 60 grader.

Fordelen ved metoden er, at der kan opnås smukke og velsmagende retter, selvom udgangspunktet er en dybfrossen færdigret.

Nomiku er en af de startups, der satser på at bringe denne metoder frem til almindelige forbrugere ved hjælp af et Sous-vide-apparat, der kan monteres på en almindelig gryde, og som via wifi er koblet op til løsninger fra Skyen, der kontrollerer tilberedningen.

Nomiku fremstiller og sælger både Sous-vide-apparatet og vakuumpakkede færdigretter.

Hver pakke er forsynet med en chip, der kommunikerer med det lokale WiFi så snart, den bliver taget ud af fryseren.

Herefter sendes oplysninger om tilberedelsen til Sous-vide-apparatet, der herefter automatisk indstilles til at tilberede den pågældende ret.

Samtidig føres der regnskab med, hvor mange frosne færdigretter, der er tilbage i fryseren, og når der er brug for at fylde hylderne med nye færdigretter, modtager kunden en mail.

Efterhånden lærer systemet de enkelte kunders personlige smag, og kan foreslå nye retter, som kunden sikkert vil synes om.

Andre startups går endnu mere direkte efter at udvikle personlige løsninger til kunderne.

Virksomheden Habit tilbyder kostplaner og færdigretter, der er skræddersyet til den enkelte kundes personlige genprofil.

Nye kunder kan for 250 $ få foretaget en gentest, der herefter anvendes til at sammensætte en kostplan og udvikle færdigretter, der er optimeret til kundes stofskifte og andre fysiologiske træk, der kan aflæses af genprofien.

Flere af de de store, traditionelle fødevarevirksomheder investerer i projekter indenfor dette felt for at skaffe sig indsigt i, hvordan løsningerne og markedet udvikler sig.

For eksempel har den globale fødevaregigant, Campbell Soups, i 2016 investeret 32 millioner $ i Habit.

Investeringen svarer til 215 millioner kroner, og Campbell’s ledelse forklarer investeringen med, at hele den traditionelle fødevaresektor står overfor en dybtgående omstilling, og at der derfor er brug for nytænkning og innovation udefra.

Henvisninger og baggrund: 08.05.2017