Unge designere skal være skarpe til JavaScript og andre programmeringssprog for at kunne stå distancen i de store modehuse.
Modebranchen er en af verdens største industrier med en samlet omsætning i 2016 på over to tusinde milliarder dollars.
Hvis modebranchen var et land, ville det målt efter bruttonationalprodukt være det syvendestørste i verden.
Branchen bygger på en global produktionsplatform, der spænder fra glamourøse modeshows i verdens rige storbyer til kummerlige fabrikker i Østens slumbyer.
Produktionen er i alle led understøttet af digitale styringsredskaber, fra design til fremstilling, distribution og salg.
Robotter er vidt udbredte i tekstilfabrikkerne, hvor de anvendes til udskæring og syning.
Det kreative design udføres i de store modehuse, der holder til i byer som Shanghai, Paris og New York.

Det færdige design sendes via Skyen direkte til robotter, der ofte er placeret på den anden side af kloden.
Produkterne i form af sko, tasker og tøj distribueres til butikker over det meste af verden, hvorfra salget kan følges, styk for styk, gennem opsamling af data direkte fra kasseapparaterne.
Den globale modebranche er storforbruger af Big Data-løsninger, og betjener sig af en af verdens mest digitaliserede værdikæder.
Digitaliseringen stiller krav til medarbejdernes kompetencer i alle led i kæden.

Det gælder også i det kreative design.
Topfolk i modebranchen opfordrer derfor unge kvinder, der sigter mod et kreativt job inden for mode, til at skaffe sig solide, digitale kompetencer.
Modebranchen har konstant brug for kreative, unge kvinder, der kan aflæse trends i et gadebillede eller på nettet, og som kan omsætte deres iagttagelser til salgbare modeartikler.
Lad os sørge for, at vores næste Coco Chanel har fået masser af digitale kompetencer. Big Data, kunstig intelligens og virtuel virkelighed vil være lige så vigtigt for hende som design, materialer og håndværk. // Federico Marchetti, CEO, Yoox Net-a-Porter Group
Men hvor det tidligere kunne være tilstrækkeligt, at være dygtig til at omsætte sine ideer til tegninger, der kunne bruges på en systue, så skal ideerne i dag kunne foldes ud inden for et komplekst digitalt univers, der forudsætter et grundigt kendskab til programmeringssprog som JavaScript og andre digitale værktøjer.
Topchefen for et af de store, globale modehuse, Federico Marchetti fra Yoox Net-a-Porter Group, YNPG, skiver i en aktuel kommentar, at programmering fremover bliver en grundlæggende kompetence for de unge, kreative talenter, på linje med at kunne læse og skrive.
I dag har YNPG udfordringer med at rekruttere unge kvinder med de relevante digitale kompetencer, fordi programmering endnu ikke indgår i den almindelige skoleuddannelse af børn og unge, og fordi kun få unge kvinder vælger at lære programmering efter, at de har forladt skolen.
YNPG samarbejder derfor med et IT-universitet i London om at tilbyde gratis undervisning i programmering til børn og unge.
Flere andre virksomheder både i Europa og i USA gennemfører lignende projekter, der skal bidrage til, at flere børn og unge får lært at kode.
På den måde opbygges der en talentmasse, som virksomhederne senere kan trække på.
Uanset hvor disse børn og unge efterfølgende havner på arbejdsmarkedet, vil deres færdigheder inden for programmering kunne give dem et afgørende løft.

Foto: Gigi Hadid, #TOMMYNOW, Women’s Runway Show, Fall 2016, NYFW, NYC
Henvisninger og baggrund: 04.09.2017