AI: Alexa vokser

Digitale assistenter som Amazons Alexa vil gerne tale mere med dig.

Alexa, tænd lyset i stuen”.
“Alex, spil min klaver-playlist”.
“Alexa, hvordan bliver vejret i dag?”.
“Alexa, hvad er top-nyhederne?”

Da Alexa kom på markedet i USA for fem år siden kunne tale-kommandoer som disse give rimelige resultater, især hvis kommandoerne blev udtalt på formfuldendt engelsk/amerikansk, som det tales i den veluddannede middelklasse i USA.

Dengang var det en teknologisk bedrift at få en computer til at udføre og svare tilbage på disse kommandoer baseret på simple tale-input, men umiddelbart var det samfundsmæssige perspektiv til at overse.

I dag, hvor Alexa netop har rundet fem år, forstår Amazons digitale assistent flere sprog (Engelsk, Fransk, Tysk, Italiensk, Japansk, Hindi, Portugisisk/Brasiliansk og Spansk), den tilbydes i 89 lande verden over, og den har fået udviklet redskaber til at kunne kontrollere anvendelsen af over hundrede tusinde forskellige apparater og funktioner – fra termostater til video-dørklokker til indkøb i det lokale supermarked.

Udviklingsplanen for de kommende fem år har som mål om at gøre Alexa i stand til at indgå i en meningsfuld dialog med brugerne.

I dag forstår Alexa en kommando om at bestille billetter til en bestemt film i en bestemt biograf på et bestemt tidspunkt.

Snart vil Alexa af egen drift kunne følge op på denne kommando og spørge tilbage, om den også skal reservere bord på en nærliggende restaurant efter filmen. Restauranten vil blive udvalgt efter et detaljeret kendskab til brugerens præferencer, kombineret med en viden om, hvem der er gæst til turen i biffen (det ved Alexa fra mailen, telefonen eller sms’en).

29112019-02
Rohit Prasad, chef for Alexa hos Amazon.

Alexa vil herefter kunne følge op med et forslag om at booke en taxi til at køre brugeren og hendes gæst til biffen. For at kunne bestille bilen til det rette tidspunkt skal Alexa beregne køretiden under hensyn til de forventede trafikforhold på ruten på det pågældende tidspunkt.

Denne form for dynamisk dialog vil ikke være baseret på “programmering”, der fortæller Alexa, at en bruger, der bestiller en biografbillet i mange tilfælde også gerne vil bestille plads på en restaurant eller vil ønske at booke en taxi.

Evnen til at indgå i en dynamisk dialog med brugerne vil være baseret på en fortsat udvikling af kunstig intelligens, hvor Alexa dag for dag lærer sig selv at forstå “kontekst” baseret på en vedvarende analyse af de millioner af input, der hver dag indsamles fra brugernes anvendelse af Alexa.

På den måde vil Alexa gradvist lære sig selv, at brugere, der bestiller biografbilletter, ofte bagefter bestiller plads på en restaurant, som de udvælger efter bestemte præferencer, og at mange brugere derefter også bestiller en taxi til at køre dem til biffen.

Alexa vil herefter kunne tilpasse sin dialog med en konkret bruger ud fra en samlet afvejning af det generelle adfærdsmønster og specifik viden om den pågældende bruger.

I de hjem, hvor Alexa er installeret, kan der være tre, fire, fem eller flere beboere, som hver for sig henvender sig til Alexa, og her vil en dynamisk dialog kunne være tilpasset hver enkelt bruger baseret på, at Alexa genkender stemmen.

Hvis en bestemt bruger i hjemmet har bedt Alexa om at bestille en taxi til at køre til lufthavnen, for at nå en bestemt afgang (tidspunktet kender Alexa, fordi det fremgår af brugerens mail, kalender og sms), så vil Alexa vide, hvem der skal have besked, hvis der sker ændringer i det planlagte afgangstidspunkt.

Alexa vil herefter kunne sørge for at holde brugeren orienteret om ændringerne ved at benytte den kanal, der er mest relevant på det givne tidspunkt.

Hvis brugeren befinder sig på kontoret vil Alexa vælge at give besked på mobilen eller via andre tilgængelige apparater, som brugeren opholder sig i nærheden af.

For at skabe mulighed for denne form for vidtgående personalisering har Amazon udviklet flere forskellige apparater, der kan anvendes som grænseflade til Alexa: briller, en fingerring, store og små apparater til bordet eller reolen, og så videre.

29112019-03

En bruger, der anvender fingerringen, vil kunne tale med Alexa hvor som helst, for eksempel hvis brugeren er på indkøb i en af butikkerne i Amazons supermarkedskæde, Whole Foods.

“Alexa, hvor finder jeg tomaterne?”, kan man spørge, hvorefter Alexa med det samme svarer: “Tomaterne finder du i række 7.”

Svaret kræver, at Alexa på et splitsekund kan identificere brugeren og brugerens præcise placering; kan finde tegningerne over supermarkedet og kan læse sig igennem registreringen af, hvor de forskellige varer befinder sig på hylderne.

Samtidig vil Alexa betjene millioner af andre brugere med helt andre opgaver, og den konkrete sekvens i supermarkedet vil ikke være “programmeret”, men vil være baseret på de erfaringer, som Alexas udvikler gennem en konstant, dynamiske analyse af millioner af daglige interaktioner med brugere over det meste af verden på syv sprog.

Inden Alexa har rundet 10 år vil denne form for funktionalitet kunne være triviel, og når den runder 15 vil Alexa kunne være integreret i store dele af det private hverdagsliv fra indkøb til transport til underholdning og i mange aspekter af arbejdslivet fra produktionsplanlægning til automatiseret administration i kommunens Borgerservice.

Til den tid vil Alexa også kunne forventes at kommunikere ubesværet med tilsvarende digitale assistenter fra Apple, Facebook, Google og Microsoft – samt med en håndfuld kinesiske modeller.

Indtjeningen fra et globalt salg af denne type dynamiske serviceydelser baseret på kunstig intelligens og leveret fra Skyen til et globalt marked vil kunne få tech-giganternes nuværende indtjening fra salg af online-reklamer til at ligne småpenge.

29112019-2

Henvisninger og baggrund: 29-11-2019

Mikael Lynnerup