Dagligvarer: Gennembrud for webshops

Over hele Europa strømmer forbrugerne til webshops for at købe dagligvarer. Kapaciteten i de eksisterende løsninger kan slet ikke følge med.

Picnic blev startet i Holland i 2015 af fire unge iværksættere. Deres idé var at sælge dagligvarer direkte til private forbrugere gennem en webshop.

Alle varer i butikken stammer fra bæredygtige producenter, og kasserne med indkøb køres ud til kunderne i små, specialbyggede el-biler.

I 2018 etablerede Picnic et datterselskab i Tyskland, der i dag leverer til forbrugere i 10 tyske storbyer.

Nu har Corona-krisen sat turbo på forretningen.

Frederic Knaudt, der er medstifter og chef for Picnic i Tyskland, fortæller til den tyske avis Die Welt, at omsætningen er steget med over 50 procent, efter Corona-krisen brød ud i Tyskland.

I store dele af Europa er billedet det samme.

I England er Ocado, der er en af Europas største virksomheder inden for online handel med dagligvarer, blevet overvældet af tilstrømningen af nye kunder.

Ocado har udviklet en fuldt automatiseret lager- og pakkehal, der betjener over 300.000 kunder om ugen.

Hidtil har Ocados kunder i Sydengland fået leveret varer fra dag til dag.
Men efterspørgslen under Corona-krisen har sprængt alle rammer, og har tvunget virksomheden til at begrænse tilgangen af nye kunder.

Eksisterende kunder kan stadig bestille varer, men kan komme til at vente en uge eller mere på leveringen.

Billedet er det samme for den ubestridte e-handelsgigant, Amazon, der også er blevet bestormet af nye kunder, der ønsker at få leveret dagligvarer.

For at kunne følge med har Amazon oprettet over 100.000 nye jobs rundt om i deres globale distributionscentre.

Samtidig har Amazon været nødt til at stoppe for ekspreslevering, og har desuden begrænset sit vareudvalg for at frigøre plads til dagligvarer i lagerbygningerne.

Sydeuropa har opdaget webshops

I Spanien og Italien har forbrugerne hidtil ikke vist den store interesse for at købe dagligvarer i webshops.

Men siden Corona-krisen brød ud, er kunderne strømmet til de webshops, der findes.

I Italien har supermarkedskæden Carrefour oplevet en fordobling af kunder i kædens onlinebutik.

Hos den italienske startup Glovo, der tilbyder at levere basale dagligvarer inden for 30 minutter i flere italienske byer, er antallet af kunder blevet tidoblet inden for en uge.

22032020-02

I Frankrig har de store supermarkedskæder allerede i flere år udviklet online-markedet, og Click&Collect er udbredt over hele landet.

Direkte levering til hjemmet har allerede i flere år været tilgængelig i flere store byer, og de franske forbrugere har derfor i den aktuelle krise kunnet gøre brug af en kendt infrastruktur.

Ifølge markedsundersøgelser er de franske supermarkeders onlinesalg steget med over 30 procent i forhold til samme periode sidste år, og flere franske supermarkeder har indført forskellige begrænsninger på anvendelsen af løsningerne.

Udbringning af varer er blevet forbeholdt kunder, der arbejder i sundhedssektoren, politiet eller andre kritiske samfundsfunktioner, samt ældre og gravide. Øvrige kunder må benytte Click&Collect.

Nye løsninger

Forbrugernes tilstrømning til webshops har ført til hektisk aktivitet i supermarkedernes udviklingsafdelinger.

Fokus retter sig i første omgang mod at sikre kapaciteten i løsningerne, men der er også kommet ekstra fokus på at udvikle nye funktioner til de eksisterende webshops.

Hos den franske supermarkedskæde, Carrefour, arbejder man på højtryk på at etablere en løsning, hvor ældre kunder, der ikke er fortrolige med at bruge en webshop, i stedet kan ringe ind og bestille deres varer og få dem bragt til deres hjem.

Carrefour har også planer om at tilbyde uge-pakker med de mest almindelige dagligvarer, som forbrugerne kan få bragt til deres hjem.
Som en af Frankrigs største dagligvarekæder råder Carrefour over rigeligt med data til at kunne sammensætte pakker, der vil ramme de fleste forbrugeres behov med stor nøjagtighed.

Den ekstraordinære situation får også helt nye spillere på banen.

Grossister, der hidtil udelukkende har solgt dagligvarer til hoteller, restauranter og cafeer, har set deres omsætning forsvinde ud af vinduet, efterhånden som store dele af det civile samfund lukker ned.

I et forsøg på at redde en del af deres omsætning har flere grossister i England i al hast sat webshops op, der henvender sig til private forbrugere, og hvor der tilbydes både Click&Collect og levering til hjemmet.

Nogle af disse nye webshops er blevet rendt fuldstændig over ende få timer efter, at de blev åbnet.

Vil forbrugernes interesse for at handle dagligvarer på nettet fortsætte, når hverdagen efter Corona-krisen vender tilbage?

Nogle analytikere inden for dagligvarehandlen siger, at nu hvor mange flere forbrugere bliver fortrolige med at benytte webshops til dagligvarehandel, så kan der også efter krisen forventes at være stor interesse for at købe dagligvarer på nettet.

22032020-01


Henvisninger og baggrund, 23-03-2020