Af Mikael Lynnerup
Hvor Nordatlanten møder Ishavet, ligger Island, en østat, der har været beboet siden 700-tallet, og som i dag har lidt over 330.000 indbyggere, hvoraf en tredjedel bor i hovedstaden, Reykjavik. Fra november og frem til det tidlige forår begiver mange af de lokale beboere og store grupper af tilrejsende turister sig ud i den storslåede Islandske ødemark midt om natten for at se Nordlys sprede sig over himlen og for at bade i de varme, vulkanske kilder med skinnende rent vand.
En sådan nat i november 2013 sad Thor Fridriksson sammen med en lille gruppe medarbejdere i et sparsomt møbleret kontor på første sal i en sidegade til Reykjaviks hovedstrøg ved Ingolfstorg.
Gennem mere end to år havde Thor Fridriksson og et lille team af unge programmører møjsommeligt udviklet et nyt spil til Apples iPhone.
Denne nat i november blev spillet frigivet på markedet.
Det skete med et klik på tastaturet.
Få sekunder efter var spillet tilgængeligt over hele verden gennem Apples App Store.
Herefter kunne den lille gruppe programmører på Island fra deres computere følge med i, hvordan spillet blev modtaget.
Allerede inden natten var gået, var der over 100.000, der havde installeret appen, og spillet kørte for fuld kraft.
Seks måneder senere var QuizUp installeret på over 20 millioner smartphones i 197 lande, og var blevet spillet over en milliard gange.
Hvis den islandske virksomhed havde fået 25 øre, for hver gang spillet blev brugt, ville det have givet en indkomst på over 250 millioner kroner, bare i de første seks måneder.
Ikke så ringe for en nystartet virksomhed med under ti ansatte og med kontor i en sidegade i Reykjavik midt ude i Nordatlanten.
Årsagen til, at QuizUp blev en succes, skal findes i Reykjavik, hvor den lille gruppe af visionære og talentfulde mennesker med forstand på online spil og programmering udtænkte og producerede en ekstraordinært spændende app.
Men forklaringen på, at QuizUp inden for seks måneder kunne spilles på 20 millioner smartphones over hele verden, skal findes i Skyen.
Skyen forandrer alt
Skyen er omdrejningspunktet for den teknologiske revolution, der er under udfoldelse over hele verden. Hver gang vi installerer en ny app, søger på Google, ser film på Netflix, opdaterer Facebook, køber rejser på nettet, lytter til musik på Spotify eller checker mail, gør vi brug af Skyen. Fra sundhed og uddannelse til bankvæsen og militær medfører Skyen dybtgående forandringer, og de fleste arbejdspladser vil blive forvandlet til ukendelighed af denne teknologiske revolution.
Mange vil helt forsvinde.
I sin kerne er Skyen en mekanisme til behandling af data i stor skala. Denne helt nye mulighed for at arbejde med data i stor skala har medført en eksplosion i produktionen af ny viden, der så igen fører til yderligere vækst i mængden af data. Det er et selvforstærkende kredsløb, der medfører, at mængden af data i verden nu fordobles hvert andet år. I 2016 var mængden af data vokset til det dobbelte af alle de data, der var skabt i verden fra tidernes morgen frem til 2014, og fordoblingen fortsætter. Det er umuligt at se enden på denne accelererende vækst i produktionen af data og viden. Men allerede nu står det klart, at med etableringen af Skyen har mennesker skaffet sig adgang til en teknologi, der kan anvendes til at kontrollere udviklingen af livet på Jorden i et omfang, der indtil for ti år siden ville forekomme de fleste at være utænkeligt. Måske repræsenterer Skyen også et afgørende skridt i en udvikling, der vil frembringe kunstig intelligens, der er mere intelligent end mennesker. Inden vi når dertil, og det sker måske aldrig, vil kunstig intelligens i forskellige indpakninger være vores adgang til Skyen og Skyens adgang til os.
Kunstig intelligens kan for eksempel tage form af digitale assistenter, der kan styres ved, at man taler til dem, og som kan udføre nogle forholdsvis simple opgaver.
De virker måske ikke særligt revolutionerende ved første øjekast. Men digitale assistenter repræsenterer begyndelsen på en udvikling, der vil ændre vores adfærd på de fleste områder af tilværelsen. Inden længe vil det være digitale assistenter, der tager imod, når man kontakter kommunen, lægen eller banken. I London fik borgerne i begyndelsen af 2017 adgang til en ny udgave af lægevagten, i form af en digital assistent, der i en tekstbaseret dialog på en app kan besvare de fleste af de spørgsmål, der normalt bliver rettet til lægevagten.
Med den accelererende udvikling i Skyen bliver adgangen til data det, der driver virksomheder fremad. For UBER er det data om befolkningens transportmønster i byer verden over, der er interessante. For AirBnB er det data om rejsemønsteret for turister over hele verden. For Amazon er det viden om kundernes indkøbsmønster. For politiet er det adgang til videoovervågning og ansigtsgenkendelse i realtid. For Facebook handler det hele om at sælge reklamer, og til det formål skal Facebook bruge så mange data om deres brugere, som de overhovedet kan skaffe sig adgang til. Når Microsoft i 2016 betalte 26 milliarder dollars for at overtage LinkedIn, var det for at få adgang til LinkedIns data om millioner af ansatte i virksomheder over det meste af verden. For finansfolk, der handler på børsen, er det adgangen til data om markedet, der afgør indtjeningen. Nogle finansvirksomheder er derfor villige til at betale millioner for at få adgang til markedsdata nogle få tusindedele af et sekund før konkurrenterne. For de kriminelle bander, der opererer i Skyen, er det persondata og passwords, der er det nye guld, og som derfor bliver stjålet i stor stil. Inden for handel bygger det globale kredsløb af varer på muligheden for at kunne indsamle og behandle millioner af data fra hele verden. Uden Skyen og det globale marked for data, ville globaliseringen ikke kunne have fundet sted. Det eksportdrevne industrielle mirakel i Kina ville ikke være sket. Men det er sket, og Skyen har forandret alt.
En verden af data
Før Skyen var computere noget, som privatpersoner havde hjemme i stuen og som virksomheder havde på skrivebordene og i it-afdelings kælder. Man kunne indlæse programmer på computerne, der herefter kunne bruges til at udføre tekstbehandling, regnskab, kundeadministration og meget andet. I større virksomheder kunne computerne være koblet sammen med centrale servere på et lokalt netværk, og på den måde kunne man få adgang til data og programmer fra en vilkårlig computer på virksomhedens netværk. Det var muligt at sende mail fra en computer, men kun til kollegaer, der havde en konto på det samme posthus, og kun inden for firmaets egne fire vægge. I de fleste virksomheder af en vis størrelse udviklede man selv sine programmer, og disse virksomheder havde derfor mange programmører ansat.
Fra midten af 1990’erne blev de første elementer af Skyen etableret. Det skete med udbredelsen af internettet, der med en banebrydende webbrowser fra firmaet Netscape, blev åbnet for almindelig anvendelse blandt private forbrugere og virksomheder. Det var en revolution. Computeren var nu ikke længere begrænset til de installerede programmer. Med en simpel telefonforbindelse kunne man skaffe sig adgang til internettet, og via en browser kunne man få adgang til informationer og ny funktionalitet, der lå på hjemmesider rundt omkring i verden. Internettet åbnede mulighed for at benytte mail og forskellige former for konferencer, nyhedsgrupper og chat til at kommunikere med andre hvor som helst i verden.
Internettets funktioner var begrænsede, fordi forbindelserne til nettet skete over telefonlinjer, der ikke var beregnet til datatrafik. Det hele gik langsomt, og nettet fik øgenavnet, World Wide Wait. Omkring midten af 1990’erne blev de første små datacentre etableret, der kunne tilbyde drift af hjemmesider for private og virksomheder. Teleselskabernes netværk blev efterhånden udbygget til bedre at kunne håndtere datatrafikken, og fra slutningen af 1990’erne betød de kraftigere netværk, at det blev muligt at etablere større datacentre, der ikke kun tilbød drift af hjemmesider, men som også kunne påtage sig at overtage driften af mange andre programmer. Samtidig voksede der en underskov af virksomheder op, der satsede på at udvikle en helt ny type computerprogrammer, der kunne benyttes direkte over internettet. Med den type løsninger var der ikke længere behov for at installere programmerne på lokale servere eller PC’ere. Programmerne kunne anvendes direkte fra en internetbrowser som Netscape eller Microsoft Explorer. Hermed begyndte Skyen at tage form som en helt ny platform for anvendelse af computere. En af de virksomheder, der førte an i denne udvikling var Salesforce.com, der udviklede et program til kundeadministration, hvor funktionaliteten blev leveret direkte over internettet. Mange andre it-firmaer kunne også se de svimlende perspektiver i denne nye metode til at få funktionalitet frem til virksomhederne via internettet, og inden for få år blev der startet tusinder af virksomheder, der udviklede nye løsninger fra Skyen. Tilsammen tiltrak disse startups milliarder i investeringer. De nye virksomheder blev kaldt “dotcom-virksomheder”, en betegnelse, der var afledt af formatet på en internetadresse, der for virksomheder i USA slutter med “.com”. Udviklingen blev drevet fra USA, og på børsen i New York blev investeringerne mere og mere spekulative. I årene omkring 2000 brød det hele sammen i det store dotcom-børskrak. Milliarder af investorernes penge gik op i røg, og langt de fleste startups med projekter i Skyen og de tilknyttede datacentre gik konkurs.
Oven på dotcom-chokket blev det vanskeligt at rejse penge til projekter i Skyen.
Men virksomheder som Salesforce og Amazon, der med nød og næppe havde overlevet krakket, og Google, der blev grundlagt midt i dotcom-krisen, gennemførte i de følgende år en betydeligt mere professionel og forretningsmæssigt velfunderet videreudvikling af Skyen. Det medførte udviklingen af store, globale datacentre, såkaldte hyperskala datacentre, der var knyttet direkte til Amazons og Googles egne forretninger, og som blev bundet sammen af nye, globale fibernetværk, der kunne håndtere den voksende datatrafik. Flere andre store virksomheder bidrog i årene frem til 2010 til en professionel og global udbredelse af Skyen gennem etableringen af store, globale datacentre, der blev bundet sammen i et nyt, fiberbaseret globalt internet. De nye, store It-virksomheder som Google og Amazon investerede i etableringen af mange tusinde kilometer fiberkabler, der i disse år blev trukket ud over kontinenterne og under verdenshavene. Fiberkablerne tilvejebragte den nødvendige kapacitet til at kunne transportere enorme mængder af data fra de globale datacentre rundt i hele verden inden for få millisekunder.
Fra omkring 2010 var hele denne globale infrastruktur blevet udviklet til et punkt, hvor det blev muligt for de største operatører i Skyen at åbne deres globale datacentre for andre virksomheder. Amazon, der i de foregående år havde etableret nogle af verdens største og mest avancerede datacentre i forbindelse med væksten i e-handel i USA og Europa, var blandt de første til at tilbyde andre virksomheder mulighed for at leje computerkraft fra deres globale datacentre. Dermed var Skyen for alvor ved at tage form som den fremadrettede platform for computing, både for private borgere og for virksomheder.
Smartphones og Skyen
I 2007 bragte Apple udviklingen af Skyen op i et nyt gear. Det skete med lanceringen af iPhone, der var en middelmådig mobiltelefon, men som var en fremragende håndholdt computer, der i løbet af et par år fik direkte adgang til tusindvis af programmer, der blev leveret fra Skyen.
Med iPhone skete der et skred i anvendelsen af computere. Indtil iPhone, og lidt senere Googles Android, var anvendelsen af computere blevet drevet frem af en teknologiudvikling, der tog udgangspunkt i erhvervsmarkedets ønsker og behov. Alt det nye inden for computere kom først til erhvervsmarkedet, og sivede derefter ned til forbrugerne.
Denne markedsmekanisme blev vendt på hovedet med udbredelsen af smartphones.
Den eksplosive udbredelse af smartphones over hele verden blev drevet af private forbrugere, og den kom hurtigt til at overstige markedsværdien af det traditionelle computermarked. Herefter overtog privatmarkedet rollen som den drivende kraft i produktudviklingen af computere.
Private forbrugere er generelt ligeglade med det tekniske. De interesserer sig kun for, hvad de kan bruge teknikken til. Forbrugerne havde derfor ingen problemer med at anvende løsninger fra Skyen, hvis det gav en god oplevelse, og det gjorde det. De fleste forbrugere har næppe nogensinde skænket det en tanke, at de med deres forbrugsvalg var med til at sætte turbo på udviklingen af Skyen. Det er sikkert også de færreste, der har tænkt over, at uden Skyen ville smartphone-revolutionen aldrig kunne have fundet sted.
En smartphone er en særdeles kraftig computer, men den ville aldrig kunne blive særlig udbredt, hvis alle programmer og alle de data, der knyttede sig til disse programmer, skulle installeres og gemmes direkte på smartphonen. Det ville blive alt for kompliceret at betjene og vedligeholde sådan et apparat. Desuden ville hele det sociale aspekt gå tabt.
Det, der gør en smartphone smart, er, at den konstant er koblet op til Skyen, og at den herfra kan kommunikere med et ubegrænset antal af “venner”, og opnå adgang til en funktionalitet, der er langt mere avanceret end det, der ville være muligt at frembringe med installerede programmer.
En smartphone bruger enten en browser eller en app som indgang til Skyen, og herefter tager computerne i de globale datacentre sig af det hårde arbejde.
Det var denne form for teknisk arbejdsdeling, der gjorde det muligt for den lille gruppe programmører på Island at bringe deres QuizUp-spil ud til 20 millioner mennesker i 164 lande inden for seks måneder.
Ligesom de fleste andre apps til smartphones, består QuizUp-spillet af to komponenter:
1) en app, der installeres på selve smartphonen, og 2) en motor, der producerer hele spillets funktionalitet, og som bliver installeret på servere i Skyen.
98 procent af den computerkraft, der skal bruges for at anvende app’en, er koncentreret i motoren og dermed på servere i Skyen.
Hver gang en ny bruger installerede QuizUp-app’en og begyndte at spille, blev motoren lidt mere belastet, og der var derfor brug for mere computerkraft fra serverne i Skyen.
QuizUp-folkene havde deres motor installeret i Amazons globale datacentre. De kunne derfor starte nye servere op i Amazons datacentre direkte fra en webbrowser hjemme fra Reykjavik, og på den måde kunne de tilføje servere over hele verden med nogle få klik med en mus. På den måde kunne de udbygge deres globale motor uden at anskaffe én eneste server, men kunne i stedet leje sig til den nødvendige computerkraft i takt med, at de første 20 millioner brugere væltede ind i de første seks måneder.
Det samme mønster gælder for tusinder af andre virksomheder, der udbyder apps fra Skyen, hvoraf mange er små, men hvor nogle, som Snapchat, Netflix og Airbnb, i dag er nogle af verdens største virksomheder i deres respektive brancher.
De benytter sig alle af Amazons datacentre eller tilsvarende løsninger fra virksomheder som Google og Microsoft, og det er muligheden for at sætte enorme computerkræfter bag deres respektive motor, der er den afgørende forudsætning for, at disse virksomheder på meget kort tid kan opnå en dramatisk, global vækst.
Et eksempel er Airbnb, der formidler udlejning af værelser hos private over det meste af verden. Airbnb voksede i de første to år fra at være en god idé til at være en global virksomhed, der formidler udlejning af over 150.000 værelser i døgnet. Det er flere overnatninger end hos verdens største hotelkæder.
I løbet af 2012 krævede væksten i brugen af Airbnb-app’en en fordobling af den globale serverkapacitet, fra ca. 450 servere til over 1.000 servere.
I de første otte måneder af 2013 voksede det samlede antal brugere på Airbnb yderligere fra 4 millioner til over 9 millioner. Dermed blev behovet for servere igen fordoblet til over 2000 servere.
Til at håndtere denne enorme it-installation, der er fordelt over det meste af verden, har Airbnb et internt tekniker-team på fem personer, der i takt med at Airbnb’s motor blev mere og mere belastet, med få klik på en computerskærm kunne aktivere hundredvis af servere i Amazons globale datacentre.
Alt det tænker den private forbruger ikke over, når hun sidder med sin iPhone og booker et værelse i Berlin til weekenden, og det er netop det, der er smart: man klikker på en app, finder det man skal bruge, og klikker OK. Resten sker i Skyen.
Udbredelsen af smartphones og driften af de tilhørende apps udgør en væsentlig del af forklaringen på den kolossale vækst i de globale datacentre, siden de blev åbnet for almindelige virksomheder fra omkring 2007. Otte år senere, i 2015, blev der alene i Amazons globale datacentre aktiveret over 80.000 nye servere om dagen.
Smartphones er stadig en væsentlig årsag til væksten i de globale datacentre, fordi det i høj grad er apps, der driver væksten i forbruget af computerkraft i Skyen, og samtidig har smartphones også været den afgørende drivkraft bag et andet af Skyens helt afgørende elementer, nemlig det mobile internet.
Smartphones er kraftige håndholdte computere, der er koblet konstant op til Skyen, og denne opkobling sker via mobilnettet. Men ligesom det gamle netværk til fastnettelefoni slet ikke var gearet til at al den datatrafik, der tilbage i midten af 1990’erne fulgte med åbningen af internettet, så var nettet til mobiltelefoni heller ikke gearet til al den datatrafik, der fulgte med den øgede anvendelse af smartphones. Forbrugernes store interesse for smartphones fremtvang en massiv udbygning og teknisk modernisering af mobilnettet, og i løbet af få år overgik datatrafikken på mobilnetværket den traditionelle taletrafik. 99 procent af trafikken på mobilnettet er nu knyttet til anvendelsen af smartphones og Skyen.
I sig selv ville mobilnettet dog ikke kunne bringe forbrugerne ret langt.
Mobilnettet er et radionet, der fungerer over korte afstande. Men mobilmasterne står solidt plantet i det globale fibernetværk, og datatrafikken fra en smartphone forsvinder ned i fibernetværket, så snart trafikken rammer en mobilmast. På den måde fungerer mobilnettet som en trådløs forlængelse af det globale, fiberbaserede internet.
Det er den overvældende udbredelse og anvendelse af smartphones, der har fremprovokeret udbygningen af mobilnettet, og som har gjort mobilnettet til adgangspunkt for de fleste menneskers anvendelse af løsninger fra Skyen.
Forvandling
De samfundsmæssige virkninger af de senest ti års revolution fra Skyen har været overvældende. Der findes praktisk talt ikke en branche eller en industri, der ikke er blevet afgørende forandret af omstillingen til Skyen.
For ti år siden var film noget man kunne leje i form af en DVD, og man skulle ned til Blockbuster eller på benzintanken for at leje den.
Hele dette marked er fuldstændig forsvundet og er blevet afløst af streamingtjenester som Netflix, der i første kvartal 2015 streamede over 10 milliarder timers video til sine 62 millioner kunder i 50 lande verden over. Hvis man skulle vise alle disse videoer i forlængelse af hinanden ville det tage en million år. Netflix begyndte at streame film i 2009 og fire år senere var streamingtjenesten blevet hundrede gange større. I dag kan det være svært at finde en butik, hvor man kan købe en DVD. Samtidig er Netflix blevet en selvstændig filmproducent, og nøjes ikke længere med at sælge andres indhold.
Amazon leverer hele den enorme serverpark i Skyen, som Netflix anvender som produktionsapparat, og samtidig har Amazon startet sin egen streamingtjeneste og har åbnet sine egne filmstudier i direkte konkurrence med Netflix.
Hele den traditionelle branche for distribution af film til private er på få år blevet udraderet, og de nye streamingtjenester gør nu store indhug i Hollywoods traditionelle marked for udvikling og produktion af film.
Spotify og Apple har gjort det samme inden for musik, hvor streamingtjenester har haft årlige vækstrater på over 30 procent, og hvor Apple fik over 10 millioner betalende brugere til sin musiktjeneste i de første seks måneder efter at tjenesten blevet åbnet.
Salget af CD’er er reduceret til næsten ingenting, og musikforretninger, der markedsfører et seriøst udvalg af CD’ere er blevet en specialitet på linje med butikker, der handler med gamle frimærker.
Det er den samme historie for salg af turistrejser, booking af hoteller og leje af biler.
Bankerne betjener deres kunder over nettet med løsninger fra Skyen i form af apps og betalingstjenester på mobilen.
Aviser er enten lukket eller overlever i reservater som en truet art, og næsten al medievirksomhed er knyttet til forskellige apps og andre løsninger fra Skyen.
Inden for den medicinske forskning er store områder af analysearbejdet flyttet til løsninger i Skyen, hvor der er adgang til tilstrækkeligt meget computerkraft og lagerplads til at gennemføre genanalyser for millioner af mennesker. Sundhedsområdet er blevet et af de store vækstområder i Skyen, og løsninger inden for dette felt baner nu vejen for automatisering i store dele af sundhedssektoren. Mange nye sundhedsløsninger kan produceres af private virksomheder på den anden side af kloden, og løsningerne udbydes fra Skyen med levering direkte til borgernes smartphones.
I den finansielle sektor er al handel med værdipapirer flyttet til Skyen, og en overvejende del af handlen gennemføres af robotter, der er baseret på kunstig intelligens.
En stigende andel af de It-løsninger der anvendes af virksomheder verden over flytter til Skyen, og klassiske It-leverandører som Oracle, SAP og Microsoft har hele deres produktudvikling fokuseret på at udvikle deres forretninger i Skyen.
Salesforce.com, der er født som en løsning fra Skyen, er blevet verdens største leverandør af systemer til kundeadministration.
Inden for detailhandel har Amazon gjort millioner af varer direkte tilgængelige fra en smartphone med levering i løbet af få timer, hvis man bor i en af de mange byer rundt om i verden, hvor Amazon udbyder sin Prime-tjeneste. Ellers må man vente et par dage på at få leveret sin pakke. Amazon er ikke alene om at drive en webshop, og enhver detailhandler eller producent af varer, der sælges i detailhandlen, og som ikke allerede har givet op, har etableret en webshop. Det er i disse webshops at virksomheder kan være heldige at finde noget vækst, og det er også her en hastigt stigende andel af deres samlede omsætning finder sted. Men Amazon breder sig ind over dette marked med vækstrater, som ingen andre kommer i nærheden af, og for de fleste mindre webshops ligner det et kapløb med tiden.
Amazon har også vendt op og ned på engrosmarkedet, hvor virksomheder køber enhver form for materialer og maskineri online hos Amazon, fra kompressorer til vandrør til cement.
Amazon har for nylig annonceret planer om at udvikle nye former for sundhedstjenester på det amerikanske marked. Amazon er også godt på vej til etablere sig som verdens største forhandler af modetøj i den mere avancerede ende, og markedsfører allerede stribevis af egne mærkevarer. Dagligvarehandel er et af de områder hvor Amazon nu satser stort, med opkøb af en supermarkedskæde og med partnerskaber med nogle af verdens største supermarkeder, herunder franske Casino. Perspektivet er, at en stor del af dagligvarehandlen efterhånden vil ske via forbrugerens smartphone, med levering af varerne direkte til hjemmet. Amazon og den britiske virksomhed Acaido har fokus på at udvikle hele det bagvedliggende leveranceapparat, sådan at ordrer, der kommer ind via nettet, kan blive behandlet automatisk og pakket af robotter. Disse anlæg kan i dag betjene titusindvis af kunder dagligt, og kan håndtere et udvalg på over 500.000 varenumre.
Politiet og sikkerhedstjenesterne anvender løsninger fra Skyen til at gennemføre ansigtsgenkendelse i det offentlige rum. Optagelser fra overvågningskameraer kan streames direkte til løsninger i Skyen, hvor kunstig intelligens er i stand til at matche forbipasserende på gaden med billeder af eftersøgte, som findes i politiets fotodatabaser. Snowden-afsløringerne har desuden vist, at sikkerhedstjenesterne i USA kan koble sig direkte på de store internetknudepunker, hvorfra der kan etableres overvågning af millioner af menneskers færden på nettet. I Storbritannien er sikkerhedsmyndighederne langt fremme med tilsvarende løsninger. I denne branche er det Rusland og Kina der er foregangslande. I Kina er der eksempler på, at privatpersoner er blevet fængslet for at have fremsat nedsættende bemærkninger om den kinesiske præsident i en privat chat.
De sociale medier har samlet milliarder af mennesker omkring deling af oplevelser og meninger. Facebook har over 2 milliarder aktive brugere, Twitter har 300 millioner (Januar 2018). Der bliver uddelt milliarder af “likes” hver eneste dag, og lagt fire hundrede timers video på YouTube hvert eneste minut døgnet rundt, dag efter dag (Januar 2015). Disse samlingssteder i Skyen for milliarder af mennesker er blevet verdens største reklamemarked. Det har gjort virksomheder som Facebook og Google til nogle af verdens mest værdifulde firmaer. I Kina hører de tilsvarende virksomheder, som Tencent og Alibaba, også til i toppen af verdens mest værdifulde firmaer. Udviklingen af de sociale medier har på under ti år vendt op og ned på reklamebranchen. Det har kostet de traditionelle mediehuse, som aviser og ugeblade, dyrt i tabte reklameindtægter, og i USA har omstillingen ført til nedlæggelse af 150.000 arbejdspladser i de store reklamebureauer. Facebook og de andre sociale medier har tilsammen mandet op med omkring 12.000 nye arbejdspladser i forbindelse med deres overtagelse af en voksende del af annoncemarkedet. Dette realiserede potentiale for rationalisering er karakteristisk for løsninger fra Skyen, hvor der i vid udstrækning gøres brug af kunstig intelligens og automatisering til at gennemføre arbejdsprocesser, der tidligere blev udført af mennesker.
Millioner af mennesker har for første gang fået adgang til kvalificeret undervisning, der spænder fra elementære boglige eller praktiske færdigheder til universitetsuddannelser. Massive Open Online Courses, eller Moocs, er betegnelsen for universitetsuddannelser fra Skyen, der på få år har revolutioneret uddannelsessektoren. I 2015 blev der udbudt over 4.000 kurser fra mere end 500 universiteter over hele verden. Nogle portaler har specialiseret sig i at udbyde uddannelser på fransk over hele verden (finansieret af den franske stat). Andre betjener det spansktalende marked. I Tyskland handler de mest sete videoer på YouTube om introduktion til naturvidenskab. I Kina er sprogkurser fra Skyen blevet en massiv succes. De fleste kinesiske elever er under 10 år, og forældrene betaler dyrt for, at deres barn så tidligt som muligt opnår solide engelskkundskaber. I 2015 har over 35 millioner studerende tilmeldt sig et eller flere MOOC-kurser fra et af de mange universiteter, der udbyder den type kurser. Det er en fordobling af antallet af studerende i forhold til året før. I mange tilfælde kan de studerende deltage i undervisningen uden at skulle betale, men der opkræves betaling for at få rettet opgaver og gå til eksamen.
Køb og salg af boliger sker i dag næsten udelukkende gennem forskellige løsninger fra Skyen, hvor boliger, der er til salg, kan granskes i detaljer. I mange tilfælde har Facebook afløst ejendomsmægleren, fordi en sælger blot kan lave et opslag om, at hendes bolig er til salg. I mange tilfælde vil opslaget ramme en gruppe af potentielle købere, der vil være interesseret i netop den type bolig, og herefter kan en advokat og en bank ordne resten.
I USA fængsles en større andel af befolkningen end noget andet sted i verden. Det betyder, at mængden af sager om prøveløsladelse er overvældende. Flere domstole benytter nu løsninger fra Skyen til at afgøre ansøgninger om prøveløsladelse. Løsningerne anvender kunstig intelligens til at foretage en afvejning af risikoen for, at den pågældende indsatte vil begå ny kriminalitet, hvis han eller hun prøveløslades.
UBER og lignende tjenester har på få år revolutioneret markedet for taxikørsel over det meste af verden ved at forbinde kunder og chauffører via en app i Skyen.
Alle disse eksempler skraber kun i overfladen af den globale revolution fra Skyen.
Der er ikke noget at sige til, at stjerneklare nætter med Nordlys og varme bade i den Islandske ødemark er blevet en af verdens helt store turistattraktioner.
December 2018